Subaru WRX Forum banner

ECU resetten

290K views 78 replies 45 participants last post by  zax  
#1 ·
Dit is hoe u uw ECU effectief reset, na een grote vermogensaanpassing of een soort boost- of brandstofverandering/verhoging, bijv. een EBC of AFC:

-Koppel de negatieve pool van uw accu los
-Ga in de auto zitten en pomp een paar keer op het rempedaal, of totdat er geen elektrische functies meer werken (achterlichten, dashboardverlichting, enz.)
-Laat de auto 45 minuten staan
-Sluit de negatieve pool weer aan en maak een "sportieve" rit met de auto, waarbij u in elke versnelling zo dicht mogelijk bij de rode lijn komt (WEES VEILIG!!!)
-Doe een afkoelrit en zorg ervoor dat u vanaf dan goed gas gebruikt ;)
 
#4 ·
Natuurlijk laat je hem opwarmen. Laat me het anders formuleren:

Sluit de accupool weer aan, rijd de oprit af, laat de temperatuurnaald stijgen tot ongeveer normale temperatuurwaarden en rijd dan vlot.

Kom op jongens, dit is simpel...het spreekt voor zich dat je je auto laat opwarmen.
 
#7 ·
Ik heb deze informatie meer door horen zeggen dan uit ervaring doorgegeven... we hadden een vastgepind ECU reset-thread in de tutorial nodig, dus ik heb er een gemaakt op basis van wat ik de afgelopen 2 jaar heb gelezen en de zoekopdracht die ik heb gedaan voordat ik het schreef. Iedereen zegt dat je het 45 minuten moet laten zitten. ALS je het anders kunt doen en de gewenste resultaten behaalt, ga dan vooral door...
 
#8 ·
Timdog1650 said:
Ik heb deze informatie meer door horen zeggen dan uit ervaring doorgegeven... we hadden een vastgepind ECU reset thread in de tutorial nodig, dus ik heb er een gemaakt op basis van wat ik de afgelopen 2 jaar heb gelezen en de zoekopdracht die ik heb gedaan voordat ik het schreef. Iedereen zegt dat je het 45 minuten moet laten staan. ALS je het anders kunt doen en de gewenste resultaten kunt behalen, ga dan vooral door...
Zeker goede vastgepinde info:thumbup:
 
#13 ·
de nieuwe ap doet het voor je :thumbup:
 
#14 ·
Ter verduidelijking, aangezien dit een behoorlijk oud draadje is:

Een ECU-reset vereist geen wachttijd nadat de batterij is losgekoppeld. Gewoon loskoppelen, het rempedaal indrukken en weer aansluiten. Je bent klaar.

Voor maximaal effect, ga na het resetten naar een open oppervlak zonder verkeer, zet de auto in de 3e versnelling, geef gas en laat de koppeling langzaam opkomen terwijl je de auto remt (laat hem niet bewegen). Het doel is om de boost te verhogen gedurende een tijdsbestek van ongeveer 5 seconden. Dit maximaliseert uw ECU-instellingen, zodat u onmiddellijk een goede 20 pk meer krijgt dan de "versleten" standaard ECU-instellingen. De achtergrond is veel complexer dan dit, maar het werkt wel.
 
#15 ·
Ter verduidelijking, aangezien dit een vrij oud draadje is:

Een ECU-reset vereist geen tijdsperiode om te wachten nadat de batterij is losgekoppeld. Gewoon loskoppelen, het rempedaal indrukken en weer aansluiten. Klaar.

Voor maximaal effect, ga na het resetten naar een open oppervlak zonder verkeer, zet de auto in de 3e versnelling, geef gas en laat de koppeling langzaam los terwijl je de auto afremt (laat hem niet bewegen). Het doel is om de boost te verhogen gedurende een tijdsbestek van ongeveer 5 seconden. Dit maximaliseert uw ECU-instellingen zodat u direct een goede 20 PK wint ten opzichte van de "versleten" standaard ECU-instellingen. De achtergrond is veel complexer dan dit, maar dit werkt.
Bedankt voor de info... dit moet ik nu proberen :thumbup:
 
#18 ·
zou dat je koppeling niet verbranden als je probeert weg te rijden in de 3e versnelling??
Idem dito wat eerder is gezegd. Het doel is om een gemiddeld tot hoog constant boostniveau te handhaven gedurende een bepaalde tijd, wat eigenlijk niet kan worden bereikt tenzij je in de 5e (of 6e voor de STi) versnelling zit en met hoge snelheid... en zelfs hier stijgt de boost nog steeds, wat een impact zal hebben op de ECU reset rate.

Kortom, als je het goed doet, is er helemaal geen bedreiging voor de koppeling. In de 3e versnelling zet het niet echt veel koppel op de aandrijflijn, maar het is laag genoeg voor de ECU om snel wat boost toe te staan.

Voor degenen met een paar kleine mods... uitlaat, etc.... je zult het verschil niet geloven. Het is echt merkbaar.
 
#22 ·
Nou, ik heb nu 1500 mijl, dat zou genoeg moeten zijn om een reset te rechtvaardigen.

Maar de bovenstaande procedure ziet er anders uit dan ik me herinner - ik herinner me dat ik reed tijdens het boost-holding gedeelte?
 
#23 ·
Zolang je de positieve turbodruk langer dan 5 seconden kunt handhaven, zou het moeten werken. Dit doen zonder iets te breken zal een beetje lastig zijn, dus ik denk dat je theoretisch de auto zou kunnen afremmen terwijl hij beweegt, zodat je niet met een overmatige snelheid eindigt. Ik zou het proberen in de 3e of 4e versnelling, net onder het toerental van de turbodruk (ongeveer 3000 toeren), en dan beginnen met accelereren terwijl je tegelijkertijd remdruk uitoefent. Voor degenen die zich zorgen maken over het verbranden van de koppeling, zou dit een alternatieve methode kunnen zijn.
 
#25 ·
"Dus ik denk dat je theoretisch gezien de auto zou kunnen afremmen terwijl hij in beweging is, zodat je niet met een overdreven snelheid eindigt"

Ik ben benieuwd waarom je er de voorkeur aan zou geven om de koppeling te belasten in plaats van de remmen... Ik zou denken dat de belasting van de remmen gedurende 5 seconden op een snelweg met volle boost veel minder slijtage zou veroorzaken dan het gebruik van de koppeling en remmen om de auto stationair te houden met volle boost

Maar ik weet er niet veel van, dus misschien mis ik iets...
Ik denk dat dit wat ingewikkelder wordt dan het is. Het is simpel. Auto aanzetten. Koppeling intrappen. Handrem volledig aantrekken. In de 3e versnelling zetten. Gas geven. Langzaam de koppeling loslaten terwijl je gas geeft om de toeren boven de 3K/positieve turbodruk te houden. Koppeling iets uit en gas iets in gedurende ~ 5 seconden. Klaar.

Er is waarschijnlijk minder misbruik van de koppeling dan bij een normale, pittige start. Het is voorbij voordat je het weet. Ja, je kunt het ook afremmen terwijl je rijdt, maar voor mij is er nu een veiligheidsrisico voor anderen als je je hierop concentreert in plaats van te rijden. Ik houd het liever veilig en simpel, gewoon in mijn eigen oprit.:thumbup:
 
#27 ·
Het is meer een "ratio"-achtige toename in HP, dus hoe meer je uitgeeft, hoe minder je het zult voelen nadat je de ECU hebt gereset. Ja, het werkt nog steeds met stage 1-2 maps, maar is niet zo merkbaar in vergelijking met een standaard map.

Ook..sommige mensen vergeten misschien...dit gebeurt toch altijd als je je ECU reset...het duurt gewoon langer als je het "zelf" laat "leren".
 
#29 ·
Ik heb net ongeveer een maand geleden een 02 wrx gekocht. Hij kwam met een catback en CAI. Mijn vraag is, is het een goed idee om de ECU te resetten??:confused: Ik ken de geschiedenis van de auto niet. Als ik de ECU reset, hoe lang duurt het dan meestal om te leren zonder de 3e versnellingstruc of te remmen? Bedankt voor de info! Goede uitwerking.:thumbup:
 
#30 · (Edited)
Mijn ervaring is dat de ECU zich in principe aanpast aan je rijgedrag. Dit heeft veel te maken met open/closed loop tuning/respons, waar ik nu niet op in zal gaan, maar het volstaat te zeggen dat je auto "leert" in een non-boost modus, en vooraf ingestelde kaarten gebruikt zodra je in boost zit.

Dus, als je agressief rijdt na een ECU reset, zal de auto voor de periode dat je op deze manier rijdt, iets sneller reageren en het langer vasthouden. De initiële verandering zou ergens tussen een paar dagen en een paar weken duren. Echter, niet iedereen accelereert continu hard in boost, elke keer, elke schakeling, dus uiteindelijk zal de ECU zich aanpassen en verliest de auto een deel van de scherpte.

De enige keer dat ik dit ooit heb gedaan, was een keer voor een trip naar de dragstrip, en een paar keer voor niet-pk gerelateerde items in verband met onderhoud of modificaties. Ik zie het als iets dat uiteindelijk terugvalt op zijn normale... "all-around" instellingen waar het goed in is (acceleratie, inhalen, brandstofverbruik, etc.), maar niet langer die iets betere kick in de kont heeft die de reset je geeft.

Anderzijds om te overwegen... de reset duurt ongeveer zo lang als de eerste reeks klopgebeurtenissen wordt geregistreerd. Zodra dat gebeurt, begint de timing te vertragen en leert de ECU dat wat de klop veroorzaakt, een no-no is, en zal zich dienovereenkomstig aanpassen. Meestal gebeurt dit op warme dagen, of als je een dosis slechte benzine krijgt. Daarom is mijn gedachte altijd geweest dat als dit het geval is, ik in principe op de rand zit als het gaat om ECU tuning parameters elke keer dat ik de ECU reset. Dus ik vraag mezelf af, is dit het me echt waard? Niet echt. Doet het echt iets pijn? Waarschijnlijk niet, maar als mijn dagelijkse bestuurder en vader van 4, past het gewoon niet in mijn algemene vergelijking om daar zelfs maar naartoe te gaan. Voor anderen... zou het helemaal geen probleem moeten zijn.

Even voor de duidelijkheid, dit zijn mijn gedachten en ervaringen, en mogen zeker niet als evangelie, harde feiten, worden beschouwd. De jouwe zullen zeker anders zijn en je moet de manier waarop je rijdt en je auto behandelt, dienovereenkomstig benaderen.
 
#31 ·
Na mijn ecu-reset heb ik nu af en toe aarzeling bij 5000 tpm. Zo erg zelfs dat het mijn vrouw is opgevallen, en ze is niet zo geĂŻnteresseerd in het gedrag van mijn auto.

Na de pauze van ongeveer 0,5 seconden bij 5000 tpm gaat hij door met hameren richting de rode lijn alsof er niets is gebeurd. Vrij vreemd voor mij...

Heeft iemand anders dit ook gevonden? Is het een veel voorkomend bijeffect van de ecu-reset?
 
#32 ·
Na mijn ecu reset krijg ik nu af en toe aarzeling bij 5000 tpm. Zoveel zelfs dat zelfs mijn vrouw het merkte, en ze is niet zo geĂŻnteresseerd in het gedrag van mijn auto.

Na de pauze van ongeveer 0,5 seconden bij 5000 tpm, gaat hij door met hameren richting de rode lijn alsof er niets is gebeurd. Vrij vreemd voor mij...

Heeft iemand anders dit gevonden? Is het een veel voorkomend bijeffect van de ecu reset?
Heb je een 07 STi?