Mijn ervaring is dat de ECU zich in principe aanpast aan je rijgedrag. Dit heeft veel te maken met open/closed loop tuning/respons, waar ik nu niet op in zal gaan, maar het volstaat te zeggen dat je auto "leert" in een non-boost modus, en vooraf ingestelde kaarten gebruikt zodra je in boost zit.
Dus, als je agressief rijdt na een ECU reset, zal de auto voor de periode dat je op deze manier rijdt, iets sneller reageren en het langer vasthouden. De initiële verandering zou ergens tussen een paar dagen en een paar weken duren. Echter, niet iedereen accelereert continu hard in boost, elke keer, elke schakeling, dus uiteindelijk zal de ECU zich aanpassen en verliest de auto een deel van de scherpte.
De enige keer dat ik dit ooit heb gedaan, was een keer voor een trip naar de dragstrip, en een paar keer voor niet-pk gerelateerde items in verband met onderhoud of modificaties. Ik zie het als iets dat uiteindelijk terugvalt op zijn normale... "all-around" instellingen waar het goed in is (acceleratie, inhalen, brandstofverbruik, etc.), maar niet langer die iets betere kick in de kont heeft die de reset je geeft.
Anderzijds om te overwegen... de reset duurt ongeveer zo lang als de eerste reeks klopgebeurtenissen wordt geregistreerd. Zodra dat gebeurt, begint de timing te vertragen en leert de ECU dat wat de klop veroorzaakt, een no-no is, en zal zich dienovereenkomstig aanpassen. Meestal gebeurt dit op warme dagen, of als je een dosis slechte benzine krijgt. Daarom is mijn gedachte altijd geweest dat als dit het geval is, ik in principe op de rand zit als het gaat om ECU tuning parameters elke keer dat ik de ECU reset. Dus ik vraag mezelf af, is dit het me echt waard? Niet echt. Doet het echt iets pijn? Waarschijnlijk niet, maar als mijn dagelijkse bestuurder en vader van 4, past het gewoon niet in mijn algemene vergelijking om daar zelfs maar naartoe te gaan. Voor anderen... zou het helemaal geen probleem moeten zijn.
Even voor de duidelijkheid, dit zijn mijn gedachten en ervaringen, en mogen zeker niet als evangelie, harde feiten, worden beschouwd. De jouwe zullen zeker anders zijn en je moet de manier waarop je rijdt en je auto behandelt, dienovereenkomstig benaderen.