Subaru WRX Forum banner

DAM (Dynamic Advance Multiplier) - wat het is en waarom het belangrijk is

2 reading
66K views 5 replies 4 participants last post by  NickB  
#1 ·
Als iemand zegt "mijn auto maakt geen boost", wil ik als allereerste de waarde weten van de DAM-parameter die is opgeslagen in de ECU van hun auto.

DAM is een acroniem voor Dynamic Advance Multiplier (ook wel IAM of Ignition Advance Multiplier genoemd in RomRaider- en ECUFlash-definities). Deze waarde varieert tussen 0,0 en 1,0 op 32-bits Subaru ECU's en tussen 0 en 16 voor 16-bits Subaru ECU's.

Een normale en gezonde motor die normale en gezonde brandstof gebruikt, zou een DAM moeten hebben van 1,0 voor 32-bits ECU's en 16 voor 16-bits ECU's. Een uitzondering hierop is direct nadat de ECU is gereset, de DAM wordt ingesteld op LAGER DAN de maximumwaarde (0,5 OF 12) voor de OEM-kaart en mag toenemen wanneer de auto wordt bestuurd.

Dus wat is DAM en waarom vraag ik je om de waarde ervan te plaatsen? Allereerst zal ik je vertellen wat DAM niet is -- DAM is GEEN indicatie dat er iets catastrofaal mis is met de motor en het vertelt ons ook niet precies wat er aan de hand is, maar het is een hulpmiddel in ons arsenaal om sommige dingen uit te sluiten terwijl we ons inspannen om andere parameters te controleren. DAM is een component binnen Subaru's klopcontrole strategie die GLOBALE timingaanpassingen mogelijk maakt op basis van een tabel genaamd Knock Correction Advance (of KCA). Wanneer de DAM-waarde wordt verlaagd, staat dit de ECU toe om de timing te vertragen over een breed scala aan RPM- en Load-cellen. Het primaire doel van de DAM-strategie is om inconsistenties in brandstofoctaan te verhelpen, maar de DAM-parameter kan ook reageren op situaties waarin motorklop aanwezig is in de hele toerentalband, zoals die veroorzaakt door vacuĂĽmlekken, boostlekken, problemen met het brandstofsysteem en onjuiste mapping.

328765

KCA-tabel afkomstig van een 2015 STI-basiskaart

Subaru's klopcontrole strategie is ingewikkeld en varieert afhankelijk van model en jaar, maar één ding is consistent: wanneer de DAM-parameter voldoende laag daalt, reageert de ECU-logica van Subaru door de boostregeling op nul te zetten in een poging om motorschade te minimaliseren. Op EJ-motoren gebeurt dit door de WGDC-tabel op nul te zetten, waardoor de ECU zijn doelboost niet kan bereiken. Dit betekent niet dat de auto geen boost zal maken - dat zal hij wel, maar alleen tot de fysieke uitlaatdruk die nodig is om de wastegate te openen. Op Turbo Subarus zorgt deze wastegatedruk ervoor dat de auto tussen 6 en 9 PSI boost kan bereiken, afhankelijk van het model en de omgevingsomstandigheden.

Om de waarde van je DAM te achterhalen, gebruik je je AccessPort of OpenPort2.0 en bewaak je live de waarde van Dyn. Adv. Mult. (AP) of IAM (OP2.0). Je hoeft de auto niet te besturen of gegevens te loggen om deze waarde te verkrijgen - dit is geen waarde die samen met voertuigsensoren wordt getabelleerd.

#3 ·
Ik wil deze opmerking uit mijn ervaring toevoegen.

Alleen omdat de meting 16 of 1 is, betekent dit niet dat er geen probleem is. Mijn inlaat was gescheurd en mijn dam was 1.
Ja, goed punt.