Subaru WRX Forum banner

2022 + versterker installeren

16K views 32 replies 10 participants last post by  hwy1north  
#1 ·
Hé jongens, ik heb een versterker en subwoofer in mijn premium 2023 geïnstalleerd. Ik zag er niet veel over, dus ik dacht dat ik wat foto's zou maken en ze zou uploaden. Ik heb een stereo harnas besteld zodat ik niet in de fabrieksbedrading hoefde te tappen. Ook heb ik een kleine luidsprekerkabel naar RCA Jack signaal converter geprobeerd. (Meestal gebruik ik een dsp, maar ik wilde het proberen voor de eenvoud). Ik heb het allemaal in een kabelboom gedaan en alles afgeplakt zodat ik alleen de remote draad hoefde te krimpen. Ik heb de versterker voedingsdraad door de firewall aan de bestuurderskant geleid. Als je omhoog kijkt naar links onder het dashboard, is er een kleine uitsparing in het schuim/isolatie. Er zit een witte plastic doorvoertule een paar centimeter omhoog en links daarvan. Verwijder de zijbekleding en een paar tapijtschroeven en je kunt het schuim/isolatie een beetje losmaken en je hand erachter steken. Draai aan de buitenkant je wiel een beetje om meer toegang te krijgen tot de wielkastbekleding, gebruik een kleine schroevendraaier of bit in de hand en verwijder de achterste helft en de middelste schroeven/snap-ins. Trek de voering terug om de bovenste spatbord in de buurt van de bestuurder bloot te leggen. Je zult voorzichtig de buitenste plastic spatbordbekleding terug moeten wrikken om de voering eruit te halen en vice versa. Wees voorzichtig bij het trekken, want je wilt niet veel van de dubbelzijdige tape lostrekken, en alleen in de buurt van de bodem, twee snaps, misschien. Er is een witte snap-in doorvoertule waar je bij kunt. Het is lastig, maar je kunt de lipjes samendrukken en hem erin duwen. Boor hem dan en klik hem terug met de draad op zijn plaats, ik gebruikte een kleine boor, daarna een stappenboor omdat het onhandig is om vast te houden en het strak moest zitten, wilde geen lekken. Doe er dan een kabelboom omheen, loop langs de binnenste spatbord en naar de accu. Het bovenste plastic stuk boven het spatbord komt eraf met 3 push-ins en geeft je de toegang die je nodig hebt. Ik heb ook de versterkerdraad losjes vastgezet met tie-wraps aan de plek waar de kabel van de motorkapvergrendeling wordt ondersteund. Helemaal niet strak, gewoon iets om te voorkomen dat het rondfladdert. Om bij de stereo te komen, heb ik de zijbekleding van het dashboard aan de passagierskant verwijderd. Dan pak je het dashboard rond de ac-ventilatieopening en wrik je het naar buiten, een beetje richting de middenconsole tot het eruit springt. Schuif het dan een beetje naar links voor 2 lipjes en het komt los. Radio trim, trek aan beide kanten nadat je 2 schroeven hebt verwijderd die je zult zien. Wees ervan bewust dat de kilometerteller ook losgekoppeld moet worden. Dan nog 4 schroeven voor de headunit en voilà. Ik heb het bovenste deel van de stereo losgeklikt, 6 draden, denk ik, om de headunit te laten zakken en toegang te krijgen tot de onderste achterkant. Er is genoeg werkruimte vanaf daar. Voedings- en remote langs de bestuurderskant en RCA-aansluitingen en reserve luidsprekerkabel omdat ik daar aan de passagierskant was. Ik heb de basregelaar van onder de dorpel van de achterdeur naar de beugel onder de stoel geleid en toen de draad achter de middenconsole gestoken. Ik hoop dat dit helpt, en als er vragen zijn, laat het me weten!
 

Attachments

#2 ·
Hé jongens, ik ben erin geslaagd een versterker en subwoofer in mijn premium 2023 te installeren. Ik zag er niet veel over, dus ik dacht dat ik wat foto's zou maken en ze zou uploaden. Ik heb een stereo harnas besteld zodat ik niet in de fabrieksbedrading hoefde te tappen. Ook heb ik een kleine speakerdraad naar rca Jack Signaal converter geprobeerd. (Meestal gebruik ik een dsp, maar ik wilde het proberen voor de eenvoud). Ik heb alles in een draadboom geplaatst en alles afgeplakt zodat ik alleen de remote draad hoefde te krimpen. Ik heb de stroomdraad van de versterker door de firewall aan de bestuurderskant geleid. Als je omhoog kijkt naar links onder het dashboard, is er een kleine uitsparing in het schuim/isolatie. Daar zit een witte plastic grommet een paar centimeter omhoog en links daarvan. Verwijder de zijbekleding en een paar tapijtschroeven en je kunt het schuim/isolatie een beetje omhoog trekken en je hand erachter steken. Draai buiten je wiel een beetje om meer toegang te krijgen tot de wielkastbekleding, gebruik een kleine schroevendraaier of bit in de hand en verwijder de achterste helft en de middelste schroeven/snap-ins. Trek de voering terug om de bovenste spatbord in de buurt van de bestuurder bloot te leggen. Je zult voorzichtig aan de buitenste plastic spatbordbekleding moeten wrikken om de voering eruit te halen en vice versa. Wees voorzichtig bij het trekken, want je wilt niet veel van de dubbelzijdige tape lostrekken, en alleen in de buurt van de onderkant, twee snaps, misschien. Er is een witte snap-in grommet waar je bij kunt. Het is lastig, maar je kunt de lipjes samendrukken en hem erin duwen. Boor hem dan en klik hem terug met de draad op zijn plaats, ik gebruikte een kleine boor, dan een stappenboor omdat het onhandig is om vast te houden en ik wilde dat hij goed vastzat, geen lekken. Wikkel hem dan in een draadboom, leid hem langs de binnenste spatbord en naar de accu. Het bovenste plastic stuk boven het spatbord komt eraf met 3 push-ins en geeft je de toegang die je nodig hebt. Ik heb de versterkerdraad ook losjes vastgezet met tie-wraps op de plek waar de kabel van de motorkapvergrendeling wordt ondersteund. Helemaal niet strak, gewoon om te voorkomen dat hij rondfladdert. Om bij de stereo te komen, heb ik de zijbekleding van het dashboard aan de passagierskant verwijderd. Dan pak je het dashboard rond de ac-ventilatieopening en wrik je het naar buiten, een beetje naar de middenconsole toe, tot het eruit springt. Schuif het dan een beetje naar links voor 2 lipjes en het komt los. Radio trim, trek aan beide kanten nadat je 2 schroeven hebt verwijderd die je zult zien. Wees ervan bewust dat de kilometerteller ook losgekoppeld moet worden. Dan nog 4 schroeven voor de headunit en voilà. Ik heb het bovenste deel van de stereo, ik denk 6 draden, losgekoppeld om de headunit te laten zakken en toegang te krijgen tot de achterkant. Er is daar genoeg werkruimte. Stroom en remote langs de bestuurderskant en rca jacks en reserve speakerdraad omdat ik daar aan de passagierskant was. Ik heb de basregelaar van onder de dorpel van de achterdeur naar de beugel onder de stoel geleid en toen de draad achter de middenconsole weggestopt. Ik hoop dat dit helpt, en als er vragen zijn, voel je vrij!
Bedankt voor de write-up! Heb je al deur- en dashboard speakers vervangen? Wat denk je van de sub en de versterker? Ik zat er net aan te denken om een draad van de speaker van de achterdeur naar een LOC te leggen en dan in de versterker. Heb je het gevoel dat het beter is om het signaal van de achterkant van de headunit te halen? Wordt het niet al door de HU verwerkt? Het zou makkelijker zijn om gewoon van de speaker van de achterdeur te halen...?
 
#3 ·
Ik heb de fabriekspeakers nog niet vervangen, maar ben dat zeker van plan in de toekomst. Mijn basregelaar werkt niet en het aanpassen van de bas op de head unit is waardeloos. Het lijkt erop dat verschillende audiobronnen verschillende volumes hebben. Als ik bijvoorbeeld naar satellietradio luister, is de bas geweldig, bluetooth met mijn telefoon en er is te veel. Een basregelaar is dus een must! Ik zou zeker een LOC gebruiken, maar wilde dit gewoon uitproberen om te zien of het goedkoop zou werken. Je krijgt veel meer controle van de LOC DSP, dat gebruik ik in mijn Camaro. Dus goedkope weg, neem wat ik heb, middenweg rond de 120 kan een degelijke DSP LOC krijgen, of dure weg en een audiofiele setup krijgen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de middenweg. Meestal geldt: hoe korter de afstand van de draad, hoe beter, dus aftappen van de achterspeakers zou ook prima zijn. Wilde gewoon niet met de fabrieksbedrading rommelen.
 
#8 ·
Hallo: Weet jij of iemand anders of de StarLink-module die zwarte doos bovenaan op die ene foto is? Ik heb de kabelbomen gekregen en de sub is zonder problemen geïnstalleerd. De voorkant is echter anders, omdat je de output van de StarLink-module moet aftappen, omdat deze daar via de luidsprekers loopt, en als je de voorkant vóór de StarLink aftapt, is er geen volumeregeling. Ik heb de kabelboom, maar wilde eerst wat input om te zien of iemand dit al heeft gedaan. Het schema toont dat de voorkant output is van de StarLink-module. Ik wilde er zeker van zijn dat de zwarte doos bovenaan op de foto inderdaad de StarLink-module is. Iemand met kennis hierover? Moet ik daadwerkelijk de voorkant output op de StarLink-module aftappen? Bedankt, Rob
 
#9 ·
Je hoeft helemaal niet op Starlink te tikken. Ik heb de breakout-harnas gebruikt om mijn speakers achter de head unit aan te sluiten. Gebruikte een line-to-rca converter om signaal naar mijn versterker te sturen. Je kunt de voor- of achterspeakers met die harness aansluiten, dus je hebt opties. De enige zwarte doos die ik op mijn foto's kan zien, is de kicker line converter, is dat waar je naar verwijst?
 
#10 · (Edited)
Nee. De foto met de HU op je been: de HU is de onderkant en daarboven zit een zwarte doos waarop continental zou moeten staan. Ik geloof dat dat de Starlink-communicatiemodule is (zoals het door Subie wordt genoemd). Oké, heb je ook de gewone 6- en 10-pins harnassen aan de achterkant van de HU gebruikt om je signalen van de HU-vooruitgangen te krijgen? Want het harnas dat ik heb, kan ze aan de achterkant van de HU aftappen, maar ik was in de war omdat ik las dat andere mensen daar problemen mee hadden (geen volumeregeling), en de schema's laten zien dat de voorste (inclusief dashboard) luidsprekers worden gevoed door de communicatiemodule, niet rechtstreeks van de HU. Als je een basisuitvoering hebt zonder StarLink, is het volgens mij geen probleem. De hogere uitvoeringen hebben een andere bedrading.

Ik sluit een 4-kanaals versterker aan voor de voor- en achterkant. Als je de T-harnas routeert zoals je gewoonlijk zou doen, van de achterkant van de HU, en de versterkeruitgang terugvoert naar de luidsprekers via de HU-harnas, gaan de vooruitgangen naar de StarLink-module en frituren deze. Ik kan je het schema laten zien.
 
#22 ·
Nee. De foto met de HU op je been: de HU is de onderkant en daarbovenop zit een zwarte doos waarop continental zou moeten staan. Ik geloof dat dat de Starlink-communicatiemodule is (zoals subie het noemt). Oké, dus heb je ook de gewone 6- en 10-pins harnassen aan de achterkant van de HU gebruikt om je signalen van de vooruitgangen van de HU te krijgen? Want het harnas dat ik heb, kan ze aan de achterkant van de HU aftappen, maar ik was in de war omdat ik las dat andere mensen daar problemen mee hadden (geen volumeregeling), en het schema laat zien dat de voorste (inclusief dashboard) luidsprekers worden gevoed door de communicatiemodule, niet rechtstreeks van de HU. Als je een basisuitvoering hebt zonder StarLink, is dat volgens mij geen probleem. De hogere uitvoeringen hebben een andere bedrading.

Ik sluit een 4-kanaals versterker aan voor de voor- en achterkant. Als je de T-harnas routeert zoals je gewoonlijk zou doen, van de achterkant van de HU, en de versterkeruitgang via de HU-harnas naar de luidsprekers terugvoert, gaan de vooruitgangen naar de StarLink-module en frituren deze. Ik kan je het schema laten zien.
True autoharnesshouse.com heeft de STARLINK-jumper met breakout-draden voor het aansturen van een 4-kanaals versterker en de draden op de jumper zijn wit en grijs + en wit met streep en grijs met streep -
 
#11 · (Edited)
Oh, ik zie het nu, nee, ik heb dat niet aangeraakt. Klopt, ik heb beide kabelbomen gebruikt, een was voor luidsprekeruitgangen (4 paar ervan) en de andere was voor de afstandsbediening. Ik heb een premium, maar om eerlijk te zijn, ik heb geen idee van Starlink. Ik heb gewoon een luidsprekersignaal en remote power naar mijn versterker gehaald van die kabelbomen. En mijn subs aangesloten, sorry, ik kan niet veel helpen, want dat gaat mijn pet te boven. Ik begrijp niet waarom je het signaal naar de versterker zou sturen en dan terug naar de hu. Zou je de speakers niet rechtstreeks op je versterker aansluiten? Het punt van de kabelboom is alleen om de signalen naar je versterker te krijgen, als het eenmaal bij je versterker is, moet je rechtstreeks naar de speakers bedraden. Ik weet het niet, ik ben nu in de war, want normaal gesproken sluit je speakers rechtstreeks op de versterker aan, ik snap niet waarom je het terug naar de hu zou sturen nadat het door de versterker is gegaan. Dat zou je hu en andere dingen absoluut frituren. De versterker levert alleen stroom aan de speakers, dus de draad moet rechtstreeks naar de speaker gaan.
 
#12 ·
Oh, ik zie het nu, nee, daar heb ik niet aan gezeten. Klopt, ik heb beide harnassen gebruikt, een was voor de luidsprekeruitgangen (4 paar) en de andere was voor de afstandsbediening. Ik heb een premium, maar eerlijk gezegd, ik heb geen idee van de starlink. Ik heb gewoon een luidsprekersignaal en afstandsbedieningsvoeding van die harnassen gehaald. En mijn subs aangesloten, sorry, ik kan niet veel helpen, want dat gaat mijn pet te boven. Ik begrijp niet waarom je het signaal naar de versterker en dan terug naar de hu zou sturen. Zou je de luidsprekers niet rechtstreeks op je versterker aansluiten? Het punt van het harnas is alleen om de signalen naar je versterker te krijgen, als het eenmaal bij je versterker is, moet je rechtstreeks naar de luidsprekers bedraden. Ik weet het niet, ik ben nu in de war, want normaal gesproken sluit je de luidsprekers rechtstreeks op de versterker aan, ik snap niet waarom je het terug naar de hu zou sturen nadat het door de versterker is gegaan. Dat zou je hu absoluut frituren, naast andere dingen. De versterker levert alleen stroom aan de luidsprekers, dus de draad moet rechtstreeks naar de luidspreker gaan.
Oh, ik zie het. Dus je hebt net de sub geïnstalleerd? Ik gok dan dat je alleen verbinding hebt gemaakt met de achterspeakeruitgangen van de HU om je bron te krijgen en dat naar de hi-low converter (HLC)/versterker hi-level ingangen hebt gestuurd.

Als je de OEM-bedrading hergebruikt om een 4-kanaals versterker aan te sluiten, gebruik je een 9-aderige speed-wire om het signaal van de HU naar de versterker te voeren en vervolgens de spk-uitgangen van de versterker terug naar de HU. Met de connector die je hebt gekocht, knip je de draden door om de HU los te koppelen van de OEM-bedrading. Vervolgens sluit je de versterkeruitgangen aan op de OEM-bedrading naar de luidsprekers, die nu niet langer op de HU zijn aangesloten.

Ik neem aan dat het voor jou niet uitmaakte en dat er niets beschadigd is geraakt omdat je alleen de achterkant hebt afgetapt.
 
#13 ·
Ja, om eerlijk te zijn, ik weet niet zeker welke speaker ik heb afgetapt. Ik dacht dat het de voorpassagier was, maar ik zou me kunnen vergissen als mijn camaro actieve ruisonderdrukking heeft. Mijn converter was die kleine kicker-man. Normaal gebruik ik de lc2i dsp, maar ik wilde zien hoe deze goedkope werkte, en verrassend genoeg werkte het goed. Dat klinkt interessant en gemakkelijker, ik heb altijd nieuwe draad gebruikt sinds ik het wattage verhoogde en de fabrieksbedrading niet vertrouwde. Ik begrijp nu wat je doet, dat is logisch. Ik denk niet dat het een goed idee zou zijn om ze om precies dezelfde reden weer op de head unit aan te sluiten, het zou feedback geven en het verpesten. Misschien kan ik de luidsprekerdraden onderbreken voordat ze de head unit ingaan met de retourdraad, maar starlink zou erdoorheen kunnen gaan, ahhhhh, ik zie nu je probleem met starlink Sorry dat het zo lang duurde voordat ik het begreep lol.
 
#14 ·
Ja, om eerlijk te zijn, ik weet niet zeker van welke luidspreker ik heb afgetapt. Ik dacht dat het de voorste passagier was, maar ik zou me mijn camaro met actieve ruisonderdrukking kunnen herinneren. Mijn converter was die kleine kicker-man. Normaal gebruik ik de lc2i dsp, maar ik wilde zien hoe deze goedkope werkte, en verrassend genoeg werkte het goed. Dat klinkt interessant en gemakkelijker, ik heb altijd nieuwe draad gebruikt sinds ik het wattage verhoogde en de fabrieksbedrading niet vertrouwde. Ik begrijp nu wat je doet, dat is logisch. Ik denk niet dat het een goed idee zou zijn om ze om precies dezelfde reden als jij zei weer aan te sluiten op de head unit, omdat dit de head unit zou beïnvloeden en in de war zou brengen. Misschien kan ik de luidsprekerdraden onderbreken voordat ze de head unit ingaan met de retourdraad, maar starlink zou erdoorheen kunnen gaan, ahhhhh, ik begrijp nu je probleem met starlink Sorry dat het zo lang duurde om het te begrijpen lol.
Nou, dat is cool.

Ik ga een Kenwood KAC-5014 4-kanaals installeren. in aanvulling op mijn RF T750bdX1 die 900 w RMS levert aan een Sundown SA Classic 12" DVC 2 Ohm voor een 1 Ohm belasting om impedantieverhoging te bestrijden. De Sundown slaat keihard in, klinkt absoluut geweldig in vergelijking met de JL 12 die hij verving. Ik heb de Sundown in een 1,3 kubieke voet bruto afgesloten doos die ik heb gebouwd. Netto is het ongeveer 1,1 kubieke voet. Het geluid is zoveel nauwkeuriger dan de JL. De JL maakte gewoon een hoop boomende bas, maar geen vibratiebas. De Sundown is in dit opzicht veel, veel beter voor een fatsoenlijke prijs.

Ik zal binnenkort een bericht plaatsen, als ik tijd heb, waarin ik de hele aansluiting laat zien die ik doe.
 
#15 ·
Sundown is absoluut een geweldige keuze, en het maken van je eigen box lijkt altijd de meeste voordelen op te leveren. Ik heb onlangs geprobeerd om een beetje te leren over het afstemmen van ported boxes. Ik ben altijd bij de sealed box-groep geweest voor de betere basweergave en het geluid. Het is best interessant en veel meer betrokken dan ik dacht. Ik kan niet wachten om je systeem te zien, het klinkt alsof je weet wat je doet.
 
#16 ·
Oké. Hier is de update.

De voorste jumperdraad van AutoHarnessHouse voor de Telematica-eenheid werkt niet.

Dus ik heb nieuwe 16g-draden naar alle deuren getrokken en gewoon de LC2i Main Output naar de 4-kanaals versterker geleid. Ik heb een enkele naar dubbele RCA op links en rechts gebruikt naar de overeenkomstige links/rechts van Voor/achter van de versterker. Ik heb fader-controle omdat de dashboardluidsprekers nog steeds OEM zijn aangesloten. Ik heb niets gedaan met de telematica-connector/draden. Alle OEM-bedrading is nog steeds zoals af fabriek. Om terug te schakelen naar OEM, verwijder ik gewoon mijn jumper van de HU-achteruitgangen en sluit ik vervolgens de deurluidsprekers weer aan op de OEM-bedrading, aangezien ik deze met rust heb gelaten, dus de deurconnectoren zijn er nog steeds.

Ik wou dat Subie geen rare dingen deed met hun bedrading. Ze weten dat mensen systemen gaan plaatsen, enz., dus waarom de moeite nemen om het zo ingewikkeld te maken. Voor mij, als ik dit had geweten, had ik gewoon een basisuitvoering gekocht in plaats van de Premium. Ik zou het HK-systeem niet krijgen omdat je het HK-systeem alleen met een zonnedak kunt krijgen, wat nergens op slaat.

Advies: Tap alleen de achterspeakers van de head unit af en gebruik LC2i of andere hoogwaardige LOC. Probeer ook niet om een 9-aderige kabel te gebruiken om de versterkeruitgangen door de OEM-bedrading te leiden.
 
#17 ·
Mooi, ik ben blij dat het gelukt is! Nieuwere auto's maken het steeds moeilijker om hun stereo's te upgraden. Ik denk dat dat de beste manier was om het te doen, ik hou van de dubbele tulp-methode, daar had ik nooit aan gedacht, maar ik heb alleen een sub gedaan. Zeker, zal dat doen als de rest van de speakers geüpgraded worden, goede info hier.
 
#18 ·
Nou, het is niet geworden wat ik wilde/hoopte. De StarLink-jumper van AutoHarnessHouse werkt niet. Dus, aangezien ik al een LC2i voor de sub heb geïnstalleerd, heb ik gewoon de hoofduitgang ervan gebruikt voor de 4-kanaals versterker. Toen besloot ik, aangezien ik dit deed, om nieuwe 16ga luidsprekerdraad door elke deur en naar de 4-kanaals versterker te laten lopen. Dus, ik heb de hele voorkant, de OEM-bedrading en StarLink omzeild. Ik heb de dash mids coaxiaal geïnstalleerd gelaten en aangesloten op de OEM-bedrading. Hierdoor werkt StarLink zonder een rood licht des doods.

Dus, alles werkt. Het draait voorlopig alleen op de achterkant. Dit hele audiosysteem is waardeloos. Subie zou echt een car audio maker moeten gebruiken voor de HU in plaats van deze Denso POS. Waarom zou een bougiefabrikant weten hoe je een HU maakt?

Voortdurend probleem met OEM HU.
1. Geen touchscreen piep bij het aanraken van knoppen. Dit begint willekeurig te werken als je de auto ongeveer 4 keer uit/aanzet
2. De audio-uitgang is willekeurig 1/2 reguliere stroom en heeft geen toegang tot andere audiofuncties dan de EQ. Alle andere functies zoals sound Restore, etc. verschijnen niet eens. De auto uit/aanzetten of de deuren op slot doen en ongeveer 50 voet weglopen voor een paar minuten zal dit soms resetten en alle aanpassingen zullen weer verschijnen en op volle kracht draaien.

Dat zijn de 2 belangrijkste stomme dingen die er aan de hand zijn.
Subie heeft geen oplossing behalve het vervangen van de HU/het scherm, wat verplicht is vanwege de class action lawsuit. Het heeft geen zin om dit te doen, omdat de vervangende units hetzelfde zijn als de originelen.

Dus, mijn over fix zal zijn om het hele audiosysteem volledig te omzeilen. Ik zal een boot/mobiel mediacenter/ontvanger installeren met pre-amp outputs. Ik kan carplay, etc. vanaf mijn telefoon via kabel of BT laten draaien. De units zijn klein. Ik kan de unit in de buurt van de 12v sigarettenaansteker voor mijn shifter plaatsen. Ik kan de BT voor de auto-telefoon voor GPS laten. Ik laat de dash tweets aangesloten op de OEM-bedrading zodat StarLink werkt; anders zal ik de dash tweets met de voordeuren bedraden voor lagere Ohms en dan geschikte Ohm speakers gebruiken voor de StarLink en ze gewoon ergens in het dashboard plaatsen.

De ontvangers variëren van eenvoudig voor ongeveer $150 tot complex voor ongeveer $700. Ik zal kijken naar de $200-300 range. Belachelijk dat ik voor $300 het hele systeem kan omzeilen, maar Subie deze stomme Denso unit kan vervangen door een echte HU gemaakt door een car audio bedrijf zoals Pioneer. Je weet ook dat je een $200 Pioneer HU kunt krijgen met 4v-5v outputs met hi def en 6 pre-amp outputs zonder clipping etc. Heeft gewoon geen verdomde zin.

Als ik dit allemaal van tevoren had geweten, had ik gewoon een basis in plaats van premium gekocht. Ik zal hem toch over 1-3 jaar inruilen voor een Lexus of een BMW, dus mijn oplossing hierboven is voorlopig prima, en ik kan OEM altijd weer aansluiten als ik hem inruil.
 
#19 ·
Hier is weer een update.
Ik heb een paar 3,5" speakers parallel aangesloten op de dashboard speakers. Er gebeurde niets. Hoewel alle 4 de speakers werken.
Toen heb ik mijn AudioControl LGD groen genomen en deze aangesloten tussen het achterspeakersignaal in en vervolgens uit naar de LC2i. Dus achtersignaal --> LGD --> LC2i. Nu is ineens de pieptoon van het touchscreen terug en draait hij op vol vermogen met alle audio-aanpassingen beschikbaar. Dit systeem is echt in de war vanaf de fabriek. Ik kan niet geloven dat Subaru weet dat de HU zoveel problemen heeft, maar toch de auto's blijft verkopen. Stel je voor dat er een class action rechtszaak is.
 
#20 ·
Hé jongens, ik ben erin geslaagd om een versterker en subwoofer in mijn premium 2023 te installeren. Ik zag er niet veel over, dus ik dacht dat ik wat foto's zou maken en ze zou uploaden. Ik heb een stereo harnas besteld zodat ik niet in de fabrieksbedrading hoefde te tappen. Ik heb ook een kleine speakerdraad naar rca Jack signaal converter geprobeerd. (Meestal gebruik ik een dsp, maar ik wilde het proberen voor de eenvoud). Ik heb alles in een draadboom geplaatst en alles afgeplakt zodat ik alleen de remote draad hoefde te krimpen. Ik heb de voedingsdraad van de versterker door de firewall aan de bestuurderskant geleid. Als je omhoog kijkt naar links onder het dashboard, zit er een kleine uitsparing in het schuim/isolatie. Daar zit een witte plastic grommet een paar centimeter omhoog en links daarvan. Verwijder de zijbekleding en een paar tapijtschroeven en je kunt het schuim/isolatie een beetje optillen en je hand erachter steken. Draai buiten je wiel een beetje om meer toegang te krijgen tot de wielvoering, gebruik een kleine schroevendraaier of bit in de hand en verwijder de achterste helft en de middelste schroeven/snap-ins. Trek de voering terug om de bovenste spatbord in de buurt van de bestuurder bloot te leggen. Je zult voorzichtig de buitenste plastic spatbordbekleding terug moeten trekken om de voering eruit te halen en vice versa. Wees voorzichtig met trekken, want je wilt niet veel van de dubbelzijdige tape lostrekken, en alleen in de buurt van de onderkant, twee snaps, misschien. Er is een witte snap-in grommet waar je bij kunt. Het is lastig, maar je kunt de lipjes samendrukken en hem erin duwen. Boor hem dan en klik hem terug met de draad op zijn plaats, ik gebruikte een kleine boor, daarna een stappenboor omdat het onhandig is om vast te houden en ik wilde dat hij goed vastzat, geen lekken. Doe hem dan in een draadboom, loop langs de binnenkant van het spatbord en naar de accu. Het bovenste plastic deel boven het spatbord komt eraf met 3 push-ins en geeft je de toegang die je nodig hebt. Ik heb de versterkerdraad ook losjes vastgezet met tie-wraps op de plek waar de kabel van de motorkapvergrendeling wordt ondersteund. Helemaal niet strak, gewoon iets om te voorkomen dat hij rondfladdert. Om bij de stereo te komen, heb ik de zijbekleding van het dashboard aan de passagierskant verwijderd. Dan pak je het dashboard rond de ac-ventilatieopening en wrik je het naar buiten, een beetje naar de middenconsole toe tot het eruit springt. Schuif het dan een beetje naar links voor 2 lipjes en het komt los. Radiobekleding, trek aan beide kanten nadat je 2 schroeven hebt verwijderd die je zult zien. Wees ervan bewust dat de kilometerteller ook losgekoppeld moet worden. Dan nog 4 schroeven voor de headunit en voilà. Ik heb het bovenste deel van de stereo, 6 draden, denk ik, losgekoppeld om de headunit te laten zakken en toegang te krijgen tot de onderkant. Er is genoeg werkruimte vanaf daar. Voeding en remote langs de bestuurderskant en rca-aansluitingen en reserve speakerdraad omdat ik daar aan de passagierskant was. Ik heb de bassknop geleid van onder de dorpel van de achterdeur naar de beugel onder de stoel en toen de draad achter de middenconsole gestopt. Ik hoop dat dit helpt, en als er vragen zijn, voel je vrij!
Ik heb 3 weken geleden een '24 WRX Premium gekocht en ik heb de waardeloze fabriekspeakers (niet-HK) al vervangen door een paar JBL clubs. Ik heb 3,5" in het dashboard geïnstalleerd, 6x9" in de voordeuren en 6,5" in de achterdeuren. Ik heb nog steeds dezelfde problemen met het toevoegen van bas in de EQ-instellingen, waardoor er vervorming optreedt bij elk volumeniveau boven of op 22.

- Heb je het harnas aangepast dat "autoharnesshouse.com" je heeft gestuurd? Degene op je foto is een harnas uit één stuk en de website heeft verschillende aparte harnassen.

- In je laatste bericht zei je dat je 3,5" in het dashboard hebt geïnstalleerd - heb je ze versterkt of moest je dat doen? Enige vervorming erin?
 
#24 ·
Ik heb 3 weken geleden een '24 WRX Premium gekocht en ik heb de waardeloze fabrieks luidsprekers (zonder HK) al vervangen door JBL clubs. Ik heb 3,5" in het dashboard geïnstalleerd, 6x9" in de voordeuren en 6,5" in de achterdeuren. Ik heb nog steeds dezelfde problemen met het toevoegen van bas in de EQ-instellingen, waardoor er vervorming optreedt bij elk volumeniveau boven of bij 22.

Sorry. Per ongeluk twee keer gepost
 
#23 ·
Hoi Eugene, ik heb de kabelboom niet aangepast. Ik heb alleen de kabelboom van de achterluidspreker gebruikt, niet degene die op de StarLink-module wordt aangesloten. Ik heb echter nu 2 versterkers en 4 coaxiale luidsprekers, 4 tweeters, een paar middentonen en een Sundown 12" subwoofer. Beide versterkers worden rechtstreeks gevoed door de OEM HU achter spk-uitgangen rechtstreeks naar de hi-level ingang van de versterkers. Geen StarLink rood licht, en mijn knoppen piepen nog steeds, en alle DSP-functies zijn operationeel. Ik heb echter ontdekt dat de OEM HU ... al die DSP-dingen uitgeschakeld moeten blijven, en de bas in de 3-bands EQ moet 0 of negatief zijn. Als ik zelfs +1 doe, vervormt het. De midden- en hoge tonen werken prima. Dus ik gebruik de crossovers van mijn versterkers, totdat ik over een paar weken een DSP krijg en mijn 3e versterker plaats en 2 luidsprekers aan de achterste plank toevoeg. Dus in totaal zouden het 19 luidsprekers moeten zijn.
 
#25 ·
19 speakers??? Wauw, dat is veel te veel voor mij! Ik wil gewoon dat de fabrieks luidsprekerlocaties werken en misschien later een op de hub gemonteerde JBL subwoofer toevoegen (wordt op het reservewiel gemonteerd).

Op dit moment is mijn plan om de kabelsets te kopen, ze aan te sluiten op een LC6i of LC7i (nog niet besloten), en die vervolgens aan de Kicker 4-kanaals Key 200.4 versterker en terug naar de speakers te bedraden.

Dus om het duidelijk te maken: uw telematica en zo speelt alleen via de dashboard speakers. U heeft die dashboard speakers helemaal niet aangesloten op versterkers?

Wat is het verschil tussen een DSP en de line output converter?

Ik heb al $350 uitgegeven aan de 3 speakersets. Ik wil geen $500 uitgeven aan versterkers en de line output converter en alle bedradingssets daarvoor als het niet hoeft. Ik zou dat liever uitgeven aan de op de hub gemonteerde JBL subwoofer. Het is dom dat ze deze radio hebben gemaakt zonder de nodige versterking om speakers aan te sturen met alle EQ-aanpassingen.

- Eugene
 
#26 ·
19 Luidsprekers??? Wauw, dat is veel te veel voor mij! Ik wil gewoon dat de fabrieks luidsprekerlocaties werken en misschien later een op de hub gemonteerde JBL subwoofer met voeding toevoegen (wordt op het reservewiel gemonteerd).

Op dit moment is mijn plan om de harnassen te kopen, ze aan te sluiten op een LC6i of LC7i (nog niet besloten), en dat dan aan de Kicker 4-kanaals key 200.4 versterker en terug naar de luidsprekers te bedraden.

Dus om het duidelijk te maken, uw telematica en zo speelt alleen via de dashboard luidsprekers. U heeft die dashboard luidsprekers helemaal niet aangesloten op versterkers?

Wat is het verschil tussen een DSP en de line output converter?

Ik heb al $350 uitgegeven aan de 3 luidsprekersets. Ik wil geen $500 uitgeven aan versterkers en de line output converter en alle bedradingssets ervoor als ik dat niet hoef te doen. Ik zou dat liever uitgeven aan de op de hub gemonteerde JBL subwoofer. Het is dom dat ze deze radio hebben gemaakt zonder de nodige versterking om luidsprekers aan te sturen met alle EQ-aanpassingen.

- Eugene
Ik weet niet zeker wat u bedoelt met hub.
Mijn dashboard luidsprekers zijn aangesloten op de OEM-draden. Vervolgens heb ik een set tweeters aangesloten op de OEM-deurdraden, zodat de HU de juiste Ohm-belasting ziet. Ja, de telematica gebruikt alleen de voorkant. Ze staan parallel, dus zowel de deur als het dashboard moeten worden aangesloten, tenzij je 2 Ohm luidsprekers in het dashboard plaatst, denk ik.

De telematica-jumper van autoharnesshouse om de OEM HU front spk outputs af te tappen, werkt niet. Verspil je geld niet. Als je fader-controle wilt, dan moet je de OEM HU front outputs aftappen. Ik heb de mijne gisteren getest. Ik heb draden van de dashboarddraden naar de hi-level front input van mijn versterker geleid en de dashboard- en deurluidsprekers aangesloten gelaten. Het veroorzaakte geen storing in StarLink, de versterker werkte prima en ik had fader-controle. Dus in principe, doe dat, en het zou goed moeten zijn.

Een DSP is veel meer dan een hi-low converter. Ik neem aan dat u met "Hub" een hi-low converter bedoelt. Ik heb de LC2i gebruikt. Hij werkt niet met deze HU. De accubass viel constant weg, verlaagde de output en allerlei onzin, zelfs met de accubass helemaal naar beneden om hem uit te schakelen. Ik ben overgestapt op het gebruik van alleen de hi-level inputs van de versterkers, en geen problemen. Dus je kunt dat deel overslaan, als je wilt, en ongeveer $150 besparen.
 
#27 · (Edited)
Net een upgrade afgerond met een nieuwe versterker en speakers en wilde de bovenstaande post corrigeren die me deed twijfelen toen er twijfel nodig was: KOOP je kabelbomen van autoharnesshouse.com. Werkt perfect.

2024 Premium. Ik heb MTX SS7's voor de voorkant geïnstalleerd en de tweeters op het speakerrooster in het dashboard gemonteerd. Nieuwe draad naar tweeters naar speaker crossover getrokken en de fabrieksdraad voor de deuren gebruikt. MTX Thunder in de achterdeuren. Butyl afdichtingstape gebruikt op de plastic Metra adapters naar metalen deur plus Kilimat in de deuren. En 6,5" speaker foam enhancer ringen om af te dichten op de deur. TER INFO, de plus op de fabrieks achterste bedradingsstekker is omgekeerd met de rode draad als de min, dus wissel de speaker-out draad op de versterker. Nulth speakerdraad adapters gebruikt voor Toyota/Subaru

Heb twee bedradingsjumpers nodig van autoharnesshouse.com, een voor de achterkant van de HU en een voor de voorkant van de telematica. Het duurt lang om de speakerdraad leads en returns in te lassen, dus plan van tevoren voordat je het dashboard verwijdert
(
)

Gebruikte een Audio Control AC-LgD 20 op de voorste speaker out voor de versterker (ACM4.300.) Je hebt de LGD-20 nodig om Starlink tevreden te houden. Niet nodig voor de achterkant.

De batterijkabel door de lege grommet net boven de ontgrendelingskabel van de motorkap geleid. Moest de spatbordafdekking aan de bestuurderskant losmaken om de kabel vast te zetten met tie-wraps en het trekken van de kabel te vergemakkelijken. Om hem terug te plaatsen, moest de wielkastafdekking worden losgemaakt, die zowel met lijmtape als met paneelclips is bevestigd. Je hoeft slechts een paar van de paneelclips los te maken en de tape niet te verwijderen om het spatbordplastic terug te schuiven, maar dit was het moeilijkste deel van de hele installatie!

Het kostte me bijna drie dagen, inclusief het maken van de kabelboom, wat een hele dag duurde. Naast het ongelooflijke soundstage en de voicing, is het grootste voordeel dat de standaard speakers op de een of andere manier de uitlaatfrequentie als mid-bass nabootsten. Ik was ervan overtuigd dat ik een nieuwe uitlaat nodig had om de 1700 rpm drone kwijt te raken. Nu hoor ik de muziek en de uitlaat apart en klinkt het allebei geweldig! (niet de koude start met de ramen open, auw!) De MTX's hebben een zeer strakke mid-bass en voor mij zou ik geen sub toevoegen vanwege het luide karakter van de auto, hoewel de wielkastruimte verleidelijk is! Maar dan zou ik een DSP willen en zo verder...
 
#30 ·
Audio Contro ACM 4.300.

Eerlijk gezegd, de onderdelen die ik had, zouden in een andere auto gaan die ik verkocht, en ik had er niet echt over nagedacht. Ik sneed een plastic oprolbare snijmat als rug, en monteerde de versterker zoals afgebeeld op het tapijt/de console aan de passagierskant. Als ik hier van tevoren over had nagedacht met een lange accukabel en voldoende luidsprekerkabel, dan had ik zeker de passagiersstoel verwijderd en de versterker daar geplaatst. Maar mijn doel was om gewoon een geweldig klinkend systeem te maken, en niet het beste (dwz met sub + DSP.) Maar zoals het is, is er geen probleem met zand en ander vuil dat typisch is voor het vuil dat mijn tapijt ziet!
 
#31 ·
Ik heb mijn aftermarket versterkers en subs aangesloten, moet terug en kijken en af en toe verlies ik geluid aan de hele bestuurderskant, waarvan ik aanneem dat het een slechte verbinding is. Maar mijn grote probleem is dat ik geen achtergrondverlichting op de head unit heb. De temperatuurknoppen en volumeknoppen lichten niet op. Suggesties of ideeën wat ik verkeerd heb gedaan of welke draad ik gemist heb?
 
#33 ·
Werkt de Starlink-harnas? Kun je een versterker toevoegen na de Starlink?
Als je mijn installatie leest met behulp van de twee autoharnesshouse.com jumpers en de video van Variant Media bekijkt, dan wel. De fabrieksheadunit stuurt een versterkt signaal rechtstreeks naar de achterste luidsprekers en via de telematica (starlink) naar de voorste. Dit is een zeer moeilijke installatie en je hebt een Audio Control LG-20 of LC5i pro etc. nodig voor elke jumper-uitgang om een ​​luidsprekerbelasting te simuleren. Je hebt ook een remote start-draad nodig voor de versterker, ongeacht of je GTO Sense hebt. Installeer het ten slotte op een manier waarop je het gemakkelijk kunt loskoppelen, want als er elektrische problemen zijn, zoals batterijontlading van de DCM, zal de Subaru-dealer niet aan de auto werken vanwege "after market accessory". Vraag me niet hoe ik dit weet!!