Subaru WRX Forum banner

P0410-demonen uitdrijven / secundaire luchtpomp

14K views 33 replies 3 participants last post by  Ben_Richards  
#1 ·
In december 2022 heb ik betaald om het hele secundaire luchtsysteem te laten vervangen - kleppen, luchtpomp en relais. Kleppen waren vastgeroest, pomp zat vol water.

Vorige maand (februari) was ik bezig met de stoelverwarmingsschakelaars. Ik heb de middenconsole / versnellingspookgedeelte uit elkaar gehaald, de sigarettenaansteker onder de radio losgekoppeld en de schakelaars losgekoppeld. Schakelaars waren slecht, ik heb ze inmiddels vervangen en ze werken (alleen op laag vermogen, maar dat is een andere post).

Maar terug naar de demontage van het versnellingspookgedeelte. Ik liet alles losgekoppeld terwijl ik op de schakelaars in de post wachtte. Toen ik de auto de volgende keer aanzette, rook ik een brandlucht. Bleek dat de zekering van de secundaire luchtpomp (de 60A-zekering) was gesprongen.

Ik ben een klusser en weet niet veel. Ik dacht misschien dat het loskoppelen van de sigarettenaansteker een soort elektrische hik veroorzaakte? Ik heb het versnellingspookgedeelte weer zo ver in elkaar gezet dat ik de sigarettenaansteker weer kon aansluiten. Ik heb de 60A-zekering vervangen. En...

Hij sprong weer. Rotzooi.

Sindsdien heb ik, zoals gezegd, de stoelverwarmingsschakelaars gerepareerd. Ik heb alles weer aangesloten. Ik heb gecontroleerd op kortsluiting in het versnellingspookgedeelte - niets. Vorig weekend heb ik de afdekking van de luchtpomp verwijderd en de ventilator handmatig rondgedraaid - hij is vrij en lijkt te werken. Ik probeerde de stroomtoevoer via de bedrading naar de pomp te testen, maar mijn multimeter ontplofte (nogmaals, ik weet echt niet wat ik doe). Ik ga dat repareren, wat instructies zoeken en het opnieuw proberen. Ik heb de 60A-zekering vervangen, en deze keer sprong hij niet.

Het secundaire luchtsysteem werkt absoluut niet. De CEL brandt en de cruise control knippert. Code P0410. Ik las ergens online dat de auto hierdoor in een noodloopmodus kan gaan (toeren beperken, boost verminderen). Ik weet niets over de beperkte toeren (ik rijd dagelijks vrij casual), maar ik voel zeker minder boost. Klopt er iets van de noodloopmodus in dit scenario?

Ik zal een update geven als de multimeter is gerepareerd en ik de stroom naar de pomp controleer.

Anders worden alle ideeën over de volgende stappen gewaardeerd! Bedankt.
-BR
 
#2 ·
Update: zekeringen voor de multimeter zijn gearriveerd. Dat gerepareerd, bevestigd dat het werkt.

Stroom naar de secundaire luchtpompconnector gecontroleerd - niets. Toen realiseerde ik me dat er geen stroom naar die stekker gaat, behalve voor de 30-60 seconden (of hoe lang dan ook) dat de pomp draait bij een koude start.

Auto gestart, geprobeerd om de stroom naar de stekker heel snel te controleren - nog steeds niets.

60A zekering is goed.

Ik denk dat er op dit moment drie mogelijke problemen zijn: 1) relais, 2) een kortsluiting ergens tussen de accu en de stekker, of 3) ook al is de pomp nieuw, draait de ventilator vrij en zit er geen condensatie binnenin, misschien is hij wel defect.

Laat het me weten als je ideeën hebt.
-BR
 
#3 ·
Update #2:

Ik haalde het relais eruit in een poging om een vervanging te kopen. Ik liet het zien aan de mensen van Auto Zone, ze hadden er geen. Ondertussen gooide de ECU een P0418-code - iets met het secundaire luchtcircuit. Dat is de eerste keer dat ik die code heb gezien. Ik denk dat het te maken heeft met het ontbrekende relais?

Ik probeerde ook een andere diagnostische stap - bij de secundaire luchtpomp heb ik de slang losgekoppeld die de pomp met de twee kleppen verbindt. Ik startte de motor om te zien of ik uitlaatgassen uit die slang kon zien of ruiken. Ik dacht: als de kleppen open blijven staan, kunnen de uitlaatgassen van het uitlaatspruitstuk uit de slang beginnen te stromen. Ik zag en rook niets.

Dus - ik heb de slang weer aangesloten, het relais weer geïnstalleerd (dat goed of slecht kan zijn), en de codes gewist. Morgenochtend zet ik de auto aan en kijk ik wat er gebeurt.

Ik vraag me af - als de ECU niet opnieuw een P0418-code geeft, kan ik dan aannemen dat het relais goed is?

En - ideeën over hoe ik de accu kan laten stroom leveren aan de pomp? Ik weet nog steeds niet zeker hoe ik de stroom bij de secundaire pompaansluiting kan controleren, aangezien er maar 30-60 seconden stroom op die aansluiting staat bij een koude start?

Bedankt.
-BR
 
#4 ·
Update #3:

Alles zit weer in elkaar zoals het was toen de zekering in de eerste plaats doorbrandde. Vanmorgen naar mijn werk gereden (heel dichtbij), geen MIL. Maar de luchtpomp ging ook niet aan. Vanavond naar huis gereden, luchtpomp werkte niet, MIL ging onmiddellijk aan, P0410. 🤬

Ik wil de stroomtoestand echt controleren. Iemand een idee hoe ik dat kan doen, aangezien er geen constante stroom naar die connector gaat? Als ik daar sta met de multimeter in de hand en iemand de auto start (koude start), zou ik dan stroom naar die connector moeten verwachten, toch?

Of moet ik een vervangend relais bestellen en kijken of dat werkt? Ik denk niet dat er een gemakkelijke manier is om te controleren of het relais dat ik heb slecht of goed is... is die er?

Bedankt,
BR
 
#5 ·
Update #3:

Alles zit weer in elkaar zoals het was toen de zekering in de eerste plaats doorbrandde. Vanmorgen naar mijn werk gereden (heel dichtbij), geen CEL. Maar de luchtpomp ging ook niet aan. Vanavond naar huis gereden, luchtpomp werkte niet, CEL ging onmiddellijk aan, P0410. 🤬

Ik wil de stroomtoestand echt controleren. Iemand een idee hoe ik dat kan doen, aangezien er geen constante stroom naar die connector gaat? Als ik daar sta met de multimeter in de hand en iemand de auto start (koude start), zou ik dan stroom naar die connector moeten verwachten, toch?

Of moet ik een vervangend relais bestellen en kijken of dat werkt? Ik denk niet dat er een gemakkelijke manier is om te controleren of het relais dat ik heb slecht of goed is... is die er?

Bedankt,
BR
Ik volg je, maar ik heb geen advies. De mijne is verwijderd omdat het onoplosbaar was
 
#7 ·
Ook het volgende. Ik merkte dat als ik mijn auto koud start, hij bijna verdrinkt in brandstof en stottert totdat de brandstof is opgebruikt. Ik hoor de luchtpomp niet activeren bij koude starts. Vroeger hoorde ik een geluid van stromend water als ik mijn auto startte en ik geloof dat er water in de luchtpompslang zat/zit. Je kunt je pomp testen door krokodillenklemmen te gebruiken en de luchtpomp rechtstreeks via de accu van stroom te voorzien, maar dit vertelt je niet waarom hij niet aanslaat bij een koude start als de pomp en het relais goed zijn.

Ik zag een man op YouTube ontdekken dat de secundaire luchtpomp geen geïsoleerd circuit is. Het is eigenlijk verweven met andere emissiesystemen (tgv's) etc. Ik ben niet veel dieper gegaan dan dit. Ik heb een gebruikte luchtpomp besteld om te zien of dat helpt. Het zou fijn zijn om in deze auto te rijden zonder deze code. Het is ongeveer 7000 mijl geleden dat hij verscheen.
 
#8 ·
Ik volg ook. Ik merkte dat wanneer ik mijn auto koud start, hij bijna verdrinkt in brandstof en stottert totdat de brandstof is opgeruimd. Ik hoor de luchtpomp niet activeren bij koude starts. Vroeger hoorde ik een geluid van stromend water toen ik mijn auto startte en ik geloof dat er water in de luchtpompslang zat/zit. Je kunt je pomp testen door krokodillenklemmen te gebruiken en de luchtpomp rechtstreeks via de accu van stroom te voorzien, maar dit vertelt je niet waarom hij niet aanslaat bij een koude start als de pomp en het relais goed zijn.

Ik zag een man op YouTube ontdekken dat de secundaire luchtpomp geen geïsoleerd circuit is. Het is eigenlijk verweven met andere emissiesystemen (tgv's) etc. Ik ben hier niet veel dieper in gedoken. Ik heb een gebruikte luchtpomp aangeschaft om te zien of dat helpt. Het zou fijn zijn om in deze auto te rijden zonder deze code. Het is ongeveer 7000 mijl geleden dat hij verscheen.
Toen ik het systeem in december liet "repareren", vertelden ze me dat de oude luchtpomp vol water zat. Dus absoluut, het water verzamelt zich in het systeem (de pomp en de kleppen).

Ik veronderstel dat het testen van de pomp op die manier op zijn minst de mogelijkheid zou uitsluiten dat de pomp zelf defect is. Kun je daar gewoon de autoaccu voor gebruiken? Het is niet nodig om de accu los te koppelen, een aparte accu te gebruiken of iets anders?

7000 mijl - verdomme. Ik voel met je mee.
 
#12 ·
Mijn auto rijdt prima na de koude start. Hij verslikt zich bijna in de brandstof omdat hij lucht van de luchtpomp verwacht, maar er komt niets door.

Je kunt de luchtpomp buiten de auto testen door stroomdraden aan te sluiten op de accu van de auto op de stroomconnector van de luchtpomp. Dit vertelt je of de luchtpomp überhaupt functioneert.
Welk bouwjaar is je auto?

Dit impliceert dus dat als je verder alles origineel laat en de smogpomp verwijdert, je de afstelling moet aanpassen om het gebrek aan lucht te compenseren die de smogpomp anders in het uitlaatspruitstuk zou blazen?

Maar - het uitlaatspruitstuk is toch na de verbranding, nietwaar? Zo ja, hoe kan de smogpomp lucht in het lucht/brandstofmengsel blazen en de verbranding beïnvloeden?

Ik praat hier zeker uit mijn nek, ik probeer gewoon te begrijpen wat ik denk te weten.

Over het onderwerp boost (of het gebrek daaraan, in mijn geval), las ik ergens dat de smogpomp-gerelateerde codes de boost op de een of andere manier zouden kunnen beperken? Ik durf te wedden dat mijn boost is beïnvloed sinds die 60A zekering überhaupt is gesprongen. Niet dat ik het kan bewijzen...

Wat betreft de pomptest, in plaats van hem uit de motorruimte te verwijderen, kan ik proberen hem te testen zoals je beschrijft terwijl hij in de auto zit. Ik zal hem loskoppelen en dan de krokodillenklemmen gebruiken om hem op de accu aan te sluiten en te kijken of hij zoemt.

Wat een geitenwollen sokken.
 
#11 ·
Hier is een oudere thread die ik heb gevonden en die mogelijk gerelateerd is aan dit probleem:


Voor mijn specifieke scenario gebruik ik een OTS-inlaat- en downpipe-afstelling met headers van gelijke lengte. Dit probleem is voor mij plotseling opgedoken.
 
#13 ·
Mijn auto is uit 2019, maar dit probleem lijkt auto's van 2015+ te treffen. Uit het lezen van die thread blijkt dat de choke kan worden geminimaliseerd door een tuner, maar niet volledig kan worden geëlimineerd. Ik heb ook mijn ecu-lering gereset via accessport omdat het een p0172 rich code gooide en de auto loopt merkbaar slechter dan wanneer de auto loopt met een check engine light. Mijn probleem is waarschijnlijk eerlijk gezegd prima gerelateerd, maar wie weet. Ik ben niet van plan om alles uit elkaar te halen om het te repareren. :(
 
#14 ·
Ik ken dat gevoel, het gevoel van "makkelijker en goedkoper om het te laten zoals het is". Ik denk dat daar mijn onwetende probleemoplossing vandaan komt - als het iets relatief eenvoudigs is, kan ik het misschien zelf repareren. Bespaar de moeite en kosten om het ergens naartoe te brengen waar ze zeggen: "Natuurlijk, ik vervang het hele systeem, dat kost 2000 dollar" of wat dan ook. 😔
 
#15 ·
Update #4:

Diagnoseapparatuur (alligatorklemmen) is vanmiddag per post aangekomen. De pomp gecontroleerd door hem rechtstreeks op de batterij aan te sluiten...

En...

Niets.

Het lijkt er dus op dat de pomp is overleden. Heb ik al gezegd dat ik de pomp heb gekregen van de autoverkoper die mij de auto heeft verkocht? Hij stuurde hem naar me nadat ik hem erop had aangesproken dat hij me de auto had verkocht zonder te onthullen dat er voor $2000 aan smogpompsysteemwerkzaamheden nodig waren. Maar dat is een ander verhaal (en niet het hele verhaal - het is eigenlijk erger dan dat)...

Het plan is nu om de dealer te bellen, een nieuwe pomp te bestellen en de $$$ voucher te gebruiken die SOA me een paar weken geleden stuurde om te helpen betalen. Dat was zeker een kleine overwinning. Bedankt SOA!

Hopelijk kan ik de pomp zelf installeren als hij aankomt. Het moeilijkste lijkt het fysiek verwijderen van de pomp uit de behuizing onder die A/C-leiding en vervolgens de nieuwe daarin te duwen. Heeft iemand die klus al eens gedaan?

Ik hoop dat het goed gaat met jullie allemaal.
-BR
 
#16 ·
Mijn auto heeft vandaag het controlelampje van de motor uitgeschakeld, terwijl de P0410-code in het geheugen behouden bleef. Dit is al een of twee keer eerder gebeurd en ik weet niet zeker waarom. Ik weet zeker dat de auto de code morgenochtend weer zal gooien.

Ik vraag me af of mijn stroomopwaartse o2-sensor of aansluitingen problemen hebben. Ik heb ook een gebruikte pomp besteld van eBay voor $100. Ik zou daar kijken als je akkoord gaat met een gebruikte pomp.
 
#17 ·
Mijn auto heeft vandaag zijn controlelampje uitgeschakeld terwijl hij de P0410-code in het geheugen behield. Hij heeft dit al een of twee keer eerder gedaan en ik weet niet zeker waarom. Ik weet zeker dat de auto de code morgenochtend weer zal gooien.

Ik vraag me af of mijn upstream o2-sensor of aansluitingen problemen hebben. Ik heb ook een gebruikte pomp besteld van eBay voor $100. Ik zou daar kijken als je akkoord gaat met een gebruikte pomp.
Jeez, dat is wat. Waarom in godsnaam zou hij dat doen? Ik veronderstel dat het die O2-sensor zou kunnen zijn, maar op een 2019 zou hij nog niet klaar moeten zijn om vervangen te worden (het is overbodig om te zeggen). Misschien een verbinding, zoals je zei? Niet handig dat de P0410-code alles kan betekenen wat hij wil betekenen. Helemaal niet handig.

Ik ben er 99,467% zeker van dat eBay (of ergens) de plek is waar de gebruikte autoverkoper deze pomp heeft opgehaald. En kijk wat het me heeft opgeleverd - misschien 1000 mijl. Belachelijk. Ik zou liever $350 van mijn geld, $350 van de voucher uitgeven, een echte krijgen, en als God het wil, gaat hij voor altijd mee (haha).

Nu, als je me in de goede richting kunt wijzen naar een plek met een goede reputatie voor kwaliteitsspullen, ben ik zeker blij om mijn voucher en contant geld te sparen om veel minder uit te geven. Dat zou geweldig zijn, ja graag.
BR
 
#18 ·
Voor wat achtergrondinformatie over wat er met mijn auto is gebeurd: een monteur van een werkplaats heeft de O2-draad niet vastgezet bij het installeren van de killer b header met gelijke lengte op deze auto. Dit zorgde ervoor dat de draad op de header runner rustte en de mantel smolt.

Toen ik mijn O2-sensor verving, bestelde ik een verlengde kabelboom van Iwire om de bedrading voldoende speling te geven om weg te worden gestopt van de header runner. Nu vraag ik me af of er een vergelijkbaar probleem is opgetreden met de sensorbedrading :( Ik zal erachter komen wanneer ik de kans krijg om weer aan de auto te werken.

Mijn oplossing is om een tuner te vinden die nog steeds codes kan uitschakelen of over te stappen op open source tuning.
 
#19 ·
Even wat achtergrond over wat er met mijn auto is gebeurd: een monteur van een werkplaats heeft de O2-draad niet vastgezet bij het installeren van de killer b gelijke lengte header op deze auto. Dit zorgde ervoor dat de draad op de header runner rustte en de mantel smolt.

Toen ik mijn O2-sensor verving, bestelde ik een verlengde kabelboom van Iwire om de bedrading voldoende speling te geven om weg te worden gestopt van de header runner. Nu vraag ik me af of er een vergelijkbaar probleem is opgetreden met de sensorbedrading :( Ik zal erachter komen als ik de kans krijg om weer aan de auto te werken.

Mijn oplossing is om een tuner te vinden die nog steeds codes kan uitschakelen of over te stappen op open source tuning.
Wat kun je een noob vertellen over open source tuning? Ik ben geïntrigeerd.
 
#20 ·
Om de zaken nog erger te maken, heeft mijn auto vandaag het controlelampje van de motor niet laten branden. Het behoudt de P0410-code in het geheugen per accessport. De auto loopt en rijdt opmerkelijk beter dan een dag geleden. Het enige dat ik gisteren heb gedaan, was de bedrading van mijn upstream O2-sensor inspecteren. Ik kon de staat van de bedrading niet controleren, maar ik heb de verbindingskwaliteit gecontroleerd [unplug / plug back in]. Het is mogelijk dat in mijn situatie de Iwire-harnasverlenging problemen veroorzaakte door geen geweldige plug-in verbinding te hebben.
 
#21 ·
Om de zaken nog erger te maken, heeft mijn auto vandaag het controlelampje van de motor niet laten branden. Het behoudt de P0410-code in het geheugen per accessport. De auto loopt en rijdt opmerkelijk beter dan een dag geleden. Het enige dat ik gisteren heb gedaan, was de bedrading van mijn upstream O2-sensor inspecteren. Ik kon de staat van de bedrading niet controleren, maar ik heb de verbindingskwaliteit gecontroleerd [loskoppelen / weer aansluiten]. Het is mogelijk dat in mijn situatie de Iwire-kabelboomverlenging problemen veroorzaakte door geen geweldige plug-in verbinding te hebben.
Wow, geweldige vondst. Misschien was dat het wel?

Ik heb vandaag mijn pomp bij de dealer besteld. In de hoop dat de wissel haalbaar is en het probleem oplost. Ik kijk er vooral ook naar uit om te zien of de auto beter rijdt / de boost weer normaal wordt. Net als in jouw situatie. Ik zweer dat deze dingen met elkaar verbonden zijn.

Ik hoop dat je rit CEL-vrij blijft!
 
#24 ·
Update #5:

Vanmorgen de pomp en een nieuw relais (waarom niet?) bij de dealer opgehaald. De codes gewist. De wissel voltooid (pomp en relais). Alles weer in elkaar gezet. Nu wacht ik gewoon op een "koude start"-gelegenheid om te zien wat er gebeurt. Duim voor me.

Een shout-out naar subaruonly.com, waar ik de reparatie-instructies vond. Ze waren niet ingewikkeld, maar het gaf me zeker een beter gevoel om ze te hebben.

Image

OEM links, generiek rechts.

Image

Ik moest de plusdraad naar de accu loskoppelen om mezelf net genoeg speling te geven om de pomp uit de behuizing te verwijderen.

Image

OEM FTW! Hopelijk...

Fijn weekend.
-BR
 
#26 ·
Laatste update:

Ik startte de koude auto twee keer, de dag na de installatie. Ik luisterde naar hetzelfde luide ventilatorgeluid, hetzelfde geluid dat de oude, kapotte pomp maakte. Ik hoorde het niet en ik voelde me zielig. Dat was gisteren. Echter - geen CEL.

Vanmorgen startte ik de auto en luisterde aandachtig. Ik dacht dat ik de ventilator van de pomp hoorde, misschien? Het was heel zacht - vrijwel overstemd door de motor. Helemaal niet zoals het zeer luide, zeer goed te onderscheiden geluid van de oude ventilator. En nog steeds - geen CEL.

Vanmiddag na het werk deed ik de motorkap open op de parkeerplaats. Ik startte de auto en liep rond om mijn hand op de pomp te leggen. Hij werkte! Holy sh*t! Ik liet mijn hand op de pomp en genoot van de overwinning tot hij ongeveer 30 seconden later stopte.

Dus daar heb je het - een lang project, maar uiteindelijk succesvol (klop op hout dat we in de nabije toekomst geen tegenslag meer hebben). Veel succes aan iedereen die zijn of haar eigen P0410-demonen doorwerkt.
-BR
 
#27 ·
Hallo, ben je na enige tijd nog steeds CEL-vrij? Ik had vandaag de kans om aan mijn auto te werken en een gebruikte eBay-luchtpomp te vervangen door mijn fabrieksmatige pomp. Toen ik de twee op de testbank testte, merkte ik dat mijn fabrieksmatige pomp veel minder lucht produceerde dan de gebruikte eBay-pomp. Hopelijk was dit het probleem en blijft mijn auto voorlopig CEL-vrij.
 
#28 ·
Hoi, ben je nog steeds CEL-vrij na verloop van tijd? Ik had vandaag de kans om aan mijn auto te werken en een gebruikte ebay-luchtpomp te vervangen door mijn fabrieks-exemplaar. Toen ik de twee op de testbank testte, merkte ik dat mijn fabrieks-exemplaar veel minder lucht produceerde dan de gebruikte ebay-pomp. Hopelijk was dit het probleem en blijft mijn auto voorlopig CEL-vrij.
Hoe gaat het, ja, ik ben nog steeds CEL-vrij. De tweedehands pomp die in mijn auto zat, is zeker kapot gegaan - trok om welke reden dan ook te veel stroom en is zichzelf (en twee zekeringen) opgeblazen.

Dat is interessant - misschien was je fabriekspomp gewoon aan het sterven? Ik hoop dat het werkt en de CEL voor altijd uitblijft 😂!
 
#30 ·
Erg verdrietig. Mijn controlelampje van de motor is weer gaan branden voor p0410. Tijd om te zoeken naar iemand die ervoor kan zorgen dat het controlelampje van de motor niet meer brandt.
Heb je de volledige service van het secundaire luchtinjectiesysteem gedaan? De twee kleppen, de pomp, het relais, wat er verder nog bij hoort?
 
#33 ·
Ik denk niet dat ik die kant op ga, haha. Ik heb onlangs mijn STI-uitlaatpijp laten vervangen door een aftermarket-exemplaar vanwege overmatig geratel van het oem-hitteschild. De installateur van de onderdelen ontdekte dat er overmatige uitlaatlekkages waren waar de headers de koppen raakten toen ze eerder door een bekende youtuber werden geïnstalleerd. Les geleerd, betaal professionals, geen youtubers. Ik hoop dat het verwijderen van enkele lekken mijn luchtpomp helpt om correct te functioneren.
 
#34 ·
Interessant dat ik in december ook een uitlaatlekkage had toen het smogpompsysteem gerepareerd werd...

Van min of meer betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat het secundaire luchtinjectiesysteem een "gesloten" systeem is en daarom niets te maken zou moeten hebben met de uitlaat, de turbodruk of iets dergelijks. Aan de andere kant dicteert het gezonde verstand dat wanneer de kleppen van het smogpompsysteem opengaan en lucht in het uitlaatspruitstuk blazen, dit per definitie niet gesloten is - dat is OPEN! In het geval dat kleppen vast komen te zitten, wat zeker wel eens gebeurt, moet ik geloven dat de twee systemen (smogpomp en uitlaat) elkaar kunnen beïnvloeden? Maar wat weet ik nou 🙄...

Hoe dan ook, het afdichten van die lekken kan geen kwaad. Laat ons (oké, misschien ben ik het wel alleen?) weten hoe het gaat.